سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفریحی

روش تهیه خورش فاصولیا

zzzzz 5 روش تهیه خورش فاصولیا

خورش فاصولیا یا همون لوبیا سفید با مرغ یکی از غذاهای عربی است . امیدواریم دوست داشته باشید .

 

محلی : غذای عربی
آماده سازی : 20 دقیقه
پخت : 40 دقیقه

مواد لازم :

لوبیا سفید خیس شده  1/5 پیمانه
 مرغ یا گوشت نیم کیلو
 آب مرغ یا آب گوشت  4 پیمانه
پیاز متوسط ریز شده  1 عدد
سیب زمینی نگینی خرد شده 2 عدد
 نمک ، فلفل و آویشن  به میزان لازم
 پوره گوجه فرنگی 1 پیمانه
 رب گوجه 2 ق غ
 سیر 2 حبه
روغن به میزان لازم

 

طرز تهیه :
ابتدا در ظرفی لوبیا سفید که را خیس کرده بودیم نیم پز می کنیم .
در ظرفی دیگر پیاز را تفت داده سیر ریز شده را اضافه می کنیم و سپس مرغ را اضافه کرده و چند دقیقه سرخ میک نیم بعد پوره گوجه را ریخته تا رنگش تغییر کند سپس ادویه های مورد نظر را می ریزیم سپس آب مرغ و لوبیا را اضافه کرده تا مرغ پخته شود .

سیب زمینی ها را که از قبل کمی سرخ کرده ایم به خورش اضافه میکنیم و به مدت 40 دقیقه می گذاریم تا کم کم خورش غلظت پیدا کند و جا بیفتد .
خورشت فاصولیا آماده می باشد .


تهیه شیرینی پیروک

fo2302 تهیه شیرینی پیروک

مواد لازم برای 10-12 نفر:

 کره  150 گرم
 شکر  90 گرم
 تخم مرغ 2 عدد
 پوست پرتقال رنده کرده 1 قاشق چایخوری
 آرد 250 گرم
 بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
 مارمالاد به دلخواه 1 پیمانه
 زرده ی تخم مرغ برای تزئین 1 عدد

روش تهیه :
قالب تارتی به قطر 23 سانتیمتر را چرب کنید. آن گاه کره ی نرم شده و شکر را با همزن برقی بزنید تا صاف و یکدست شود. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی بیفزائید و پوست پرتقال را، همراه با آرد و بیکینگ پودر اضافه و مخلوط نمائید.

 

حالا نیم بیش تر خمیر را در قالب پهن کنید و به مدت 30 د قیقه در فر (تاون) گرم شده با د مای 180 درجه ی سانتیگراد بپزید. سپس بگذارید کمی خنک شود .بعد مارمالاد را روی آن بریزید و صاف کنید. اکنون به باقیمانده ی خمیر، صابون کوسه آر پی کمی آرد بیفزائید و روی سطح آرد پاشیده ،خمیر را به ضخامت 3 میلیمتر باز کنید.حالا با رولت مخصوص شیرینی پزی، خمیر را به صورت نوارهای باریکی به عرض تقریبی 1 سانتیمتر ببرید و روی مارمالاد به صورت ضربدر بگذارید .

 

سپس روی آن را با زرده ی تخم مرغ زرین کنید و به مدت 10 د قیقه ، یا تا زمانی که روی نوارها طلائی رنگ شود، با د مای 180 درجه ی سانتیگراد بپزید. اینک پیروک را روی پنجره ی سیمی قرار د هید تا خنک شود .بعد آن را برای پذیرائی ، در دیس زیبائی بگذارید.


طرز تهیه آش گوجه سبز

fo2268 طرز تهیه آش گوجه سبز

مواد لازم :

 گوجه سبز 750 گرم
 گوشت چرخ کرده 300 گرم
 سبزی آش یک کیلوگرم
 بلغور گندم 2 پیمانه
 لوبیا قرمز یک پیمانه
 عدس  یک پیمانه
نعنا خشک  3 قاشق سوپ‌خوری
پیاز نیم کیلوگرم
نمک و فلفل  به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

روش تهیه :
1? لوبیا قرمز را در یک کاسه آب به مدت 24ساعت خیس کنید. بلغور و عدس را نیز به صورت جداگانه در آب به مدت یک‌ساعت خیس کنید.

2? یکی از پیازها را پوست بکنید و پس از خرد کردن، در تابه‌ای حاوی مقداری روغن داغ شده، بریزید تا نیمه‌سرخ شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید. اضافه کردن کمی نمک و فلفل به گوشت را نیز فراموش نکنید. در تابه را بگذارید تا گوشت همزمان با سرخ شدن بپزد. در این فاصله زمانی، بقیه پیازها را پوست کنده  به صورت خلالی خرد کنید.

3? یک قابلمه بزرگ مخصوص آش آماده کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پیازهای خلالی‌شده را داخل روغن سرخ کنید و بعد یک قاشق از نعنای خشک را نیز در روغن تفت دهید؛ البته پیش از آن، کمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش بردارید. حالا لوبیا را همراه دو لیوان آب اضافه کنید و پد ضد عرق my dry بگذارید نیم‌پز شود. پس از آن، عدس و بلغور را اضافه و  صبر کنید تا این حبوبات هم نیم‌پز شوند.

4? در فاصله زمانی لازم برای پخت حبوبات، سبزی را پاک کنید و پس از شستن، به صورت درشت خرد کنید. بعد از اینکه همه حبوبات نیم‌پز شدند، سبزی را  همراه دو لیوان آب جوشیده به غذا اضافه کنید.

5? گوجه سبزها را شسته و چوب آنها را جدا کنید. بعد از اینکه سبزی پخته شد، گوجه‌ها را  همراه گوشت چرخ‌کرده سرخ شده به آش اضافه کنید. در این مرحله، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا آش کاملا جا بیفتد.

6? در پایان در تابه کوچکی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس 2 قاشق باقیمانده نعنا خشک را در آن تفت دهید. حالا روی آش را با نعنا داغ و پیاز داغ تزیین کنید.


دستور تهیه قلیه بادمجان

fo2269 دستور تهیه قلیه بادمجان

مناسب برای : مهمانی خانوادگی

محلی : گیلان
آماده سازی : 45 دقیقه
پخت : 30 دقیقه

مواد لازم جهت تهیه قلیه بادمجان برای 4 نفر :

 بادمجان متوسط 4 عدد
 مغز گردو چرخ شده 3 قاشق غذا خوری
 پیاز رنده درشت شده تفت داده  2 عدد
 رب انار 2 قاشق غذا خوری
 نمک و فلفل به میزان لازم
 کره یا روغن حیوانی 2 قاشق غذا خوری
 ریحان چرخ شده 1 قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی  6 عدد
 دارچین  1/2 قاشق چای خوری

 

ریحان چرخ شده (ریحان محلی که تو منطقه شمال ایران هست،اگر نبود همون ریحان سبز بریزید. )

طرز تهیه قلیه بادمجان :
بادمجان ها را پوست کنده، خرد کرده و بعد نمک می ریزیم روی آن و با مقداری آب می گذاریم 1 ساعت بماند، تا آب سیاهی که دارد از خودش پس داده شود ،در غیر این صورت خورشتمان خوش رنگ در نمی آید.

بعد 1 ساعت بادمجان ها را آبکش کرده و شسته و می گذاریم داخل قابلمه و با 4 لیوان آب و زردچوبه، کمی نمک تا خوب بپزد. آنقدر باید بپزد تا خوب له شود .
بعد گوجه فرنگی ها را پوست کنده و خرد کرده به آن اضافه می کنیم .

پیاز، مغز گردو، و رب انار و کره را اضافه کرده و خوب هم می زنیم و می گذاریم تا خورشت خوب بپزد و جا بیفتد. زمانی که دارد میپزد باید مرتب هم بزنیم چون زود ته می گیرد.

آنقدر باید بپزد تا مثل میرزا قاسمی شود . وقتی خورشت جا افتاد. ریحان و دارچین را هم به آن اضافه کرده و خوب هم میزنیم.


کاهش فشارخون با چند مورد

یکی از بیماری هایی که از جمله مشکلات قلبی نیز محسوب می شود فشار خون بالاست. این بیماری عواقب بسیار بدی برای بدن دارد و گاهی ممکن است باعث مرگ نیز بشود.
تا به حال قرص ها و آمپول های متفاوتی برای کنترل فشار خون و یا کاهش آن ساخته شده است که البته هر کدام عواقب مخصوص خودشان را دارند. این درحالی است که تنها با چند راه بسیار آسان می توانید فشار خون بالا را از بین ببرید.

hhh877 کاهش فشارخون با چند مورد
- اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد.

کشیدن نفس عمیق می تواند کمک به سزایی به کاهش فشار خون شما کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از رفتن به رخت خواب به 5 دقیقه نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی وارد رگ های شما شده و فشار خون شما تنظیم شود.

- سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.

 

- نمک بزرگترین دشمن تمام بیماران فشار خون است. یکی از بزرگترین عاملان به وجود آمدن این بیماری نمک است پس باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید و همچنین سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید.

 

- شکلات های تلخ منابع خوبی از ویتامین ها و همچنین مکمل های بدن هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که بیشتر از شکلات تلخ استفاده می کنند رگ های خونی بسیار منعطف تری دارند و همچنین جریان خون در بدن آن ها روان تر است.

- یکی از روش های بسیار آسان و البته کاربردی برای کاهش فشار خون نوشیدن چای در طول روز است. دانشمندان پی برده اند افرادی که روزانه از سه لیوان چای استفاده می کنند کمتر دچار بیماری فشار خون می شوند و رگ های بازتری دارند.

- یکی دیگر از راههای کاهش فشار خون کاهش استرس است. کار و مشغله های روزانه خودتان را کمتر کنید تا دچار استرس نشوید. یکی از دلایل به وجود آمدن فشار خون استرس است و البته کمتر کردن کار می تواند از این استرس نیز بکاهد و شما دیگر به فشار خون دچار نخواهید شد.

 

- شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند.  این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

- سویا یکی از موادی است که می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک به سزایی کند. خوردن شیر سویا و یا استفاده از آن در غذا از جمله راه های استفاده از سویا است.

- در انتها نیز مانند درمان هر بیماری دیگر ورزش را فراموش نکنید و البته توجه خاصی به میزان فشار خون تان همیشه داشته باشید.


کیک به شکل دستکش بیس بال برای روز پدر

اگر پدرتان عاشق بازی بیس بال است، این کیک بهترین هدیه برای روز پدر است.
fo2291 کیک به شکل دستکش بیس بال برای روز پدر
این مدل کیک که به شکل دستکش ورزش بیس بال می باشد برای روز پدر بسیار مناسب بوده و کیکی می باشد که به صورت ویفرهای وانیلی و هم چنین خامه های وانیلی سفید و قرمز می باشد .

مقدار کیک : 24 عدد
زمان لازم : 1 ساعت
درجه حرارت فر : 350
زمان لازم برای خنک شدن کیک و سرو کردن : 45 دقیقه

مواد لازم :

 

رویه ی خامه ای
طعم دهنده قرمز رنگ
طعم دهنده  قهوه ای رنگ
48 عدد کوکی
24 عدد ویفر وانیلی

طرز تهیه :
1 - در ابتدا فر را در درجه 350 فارنهایت می گذاریم تا کاملا گرم شود و سپس 24 عدد ویفر یک اندازه را روی ورق های کیک می گذاریم و آنها را در ظرفی مخصوص کیک می گذاریم. کره آماده شده را روی آنها ریخته و ویفر دیگر را روی آن قرا  می دهیم تا دو لایه شود. به مدت 5 دقیقه باید ویفرها را داخل فر قرار داد تا کاملا داغ و سرخ شوند . گن لاغری اسلیم لیفت زنانه  گن وی کر باید هر 5 عدد ویفر آماده شده را داخل یک ظرف گذاشت .

2 - یک چهارم پیمانه از کره را با ماده غذایی رنگ دهنده قرمز مخلوط می کنیم. سپس آن را داخل کیسه ی پلاستیکی ریخته و کمی آن را سوراخ می کنیم تا بتوان با فشار دادن آن را به صورت مدلی که می خواهیم تزئین کنیم. از این خمیر قرمز رنگ برای نشان دادن دوخت های روی دستکش استفاده می کنیم.

3 - رنگ  غذای قهوه ای را باید روی بیسکویت ها ریخت . برای این هم می توان مثل همان روش قبل عمل کرده و آن را با کره مخلوط کرده و در پلاستیک ریخته و به صورت قیف درآورد. هر 5 عدد از این کوکی ها را کنار هم قرار می دهیم تا انگشتان دستکش بیس بال ما شوند و کیک خامه ای ( در زیر طرز درست کردن آن را گفته ایم ) را که سفید است را روی یک ویفر می ریزیم وآن را وسط  ویفر ها که همان کف دستکش می باشد قرار می دهیم .

4 - روی خامه وانیلی می توان از رنگ خوراکی قرمز استفاده کرد و از آن به مانند دوخت های ریز دورتادور دستکش استفاده کرد و آن را تزئین کرد.

رویه ی خامه ای کیک

مواد لازم :

کره
پودر قند
شیر
می توان به جای این مواد دیگری را جایگزین کرد که در زیر گفته ایم .

دستورالعمل ها
1 - در یک کاسه نسبتا بزرگ 2  فنجان پودر قند را با کره می ریزیم و کاملا هم می زنیم تا یکدست شود و سپس یک سوم فنجان شیر را کم کم اضافه می کنیم و وانیل را هم میریزیم و و مدام آن را هم می زنیم تا کاملا صاف شود .به تدریج پودر قند باقی مانده را هم اضافه می کنیم و تا آنجایی که کاملا یکدست شود ان را می زنیم .

انواع مزه ها :
رویه ی خامه ای کیک
آب لیمو یا پرتقال را می توان به جای شیر جایگزین کرد و یک دوم  قاشق چای خوری پوست لیمو یا پوست پرتقال خرد شده را اضافه کرد

رویه ی خامه ای شکلاتی 
می توان یک دوم پیمانه پودر کاکائو به جای پودر قند ریخت .

رویه ی خامه ای  قهوه
می توان 1 قاشق سوپخوری پودر قهوه به جای پودر قند ریخت

رویه ی خامه ای نعنایی
می توان یک دوم پیمانه پودر نعناع به جای وانیل  ریخت

رویه ی خامه ای بادامی
می توان به جای وانیل از پودر بادام استفاده کرد

استفاده از کره ی بادام زمینی
می توان قبل از اضافه کردن پودر قند به کره از کره ی بادام زمینی استفاده کرد
می توان مقداری طعم دهنده ی توت فرنگی به پودر قند اضافه کرد


کمردرد ناشی از ابتلا به سیاتیک

اگر ناگهان دچار کمردردی شده اید که همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا میکند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن سیاتیک Sciatica میگویند. سیاتیک به درد های تیر کشنده ای میگویند که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر میکشد.

 he2565 کمردرد ناشی از ابتلا به سیاتیک

سیاتیک چیست؟
سیاتیک به کمر دردی می گویند که توسط عصب سیاتیک ایجاد شده باشد. در منطقه ‌ای در بخش تحتانی کمر رشته‌ های عصبی انتهای نخاعی کنار هم قرار گرفته و عصب سیاتیک را تشکیل می ‌دهند. در نتیجه آسیب یا فشار بر روی عصب سیاتیک در پایین کمردردی حس می شود که تا باسن، ران و پاها گسترش می یابد. تا 90? از افراد بدون جراحی بهبود می یابند.

 

علایم سیاتیک
شایع ترین علامت سیاتیک درد در ناحیه پایین کمر است که از طریق ران و باسن و یکی از پاها گسترش می یابد. درد معمولا فقط یک پا را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است موقع نشستن، سرفه کردن یا عطسه بدتر شود. همچنین ممکن است پا بی حس، ضعیف یا سوزش داشته باشد. علایم سیاتیک معمولا ناگهانی ظاهر شده و روزها یا هفته ها ادامه می یابد.

 

 

 

درد سیاتیک یا سایر دردهای کمر؟
85? از آمریکایی ها تجربه برخی ازانواع کمر درد را در دوران زندگی خود داشته اند. اما این همیشه شامل عصب سیاتیک نمیشود. در بسیاری از موارد، درد کمر در نتیجه کشیدگی یا فشار بیش از حد بر عضلات در قسمت پایین بدن است. آنچه که بیش از همه درد سیاتیک را از سایر دردها متمایز می کند، انتشار درد تا پایین پا و به درون انگشتان است. احساسی مثل گرفتگی ضدید عضلات پا که چند روز طول بکشد.

 

چه کسی سیاتیک می گیرد؟
اکثر افرادی که سیاتیک میگیرند بین سنین 30 تا 50 هستند. زنان ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل در دوران بارداری باشند؛ بدلیل فشاری که بر عصب سیاتیک از طرف رحم در حال رشد وارد می شود. علل دیگر عبارتند از: فتق دیسک و آرتریت دژنراتیو ستون فقرات.

 

علت: فتق دیسک بین مهره ای
شایع ترین علت سیاتیک، فتق دیسک است. دیسک مانند بالشتک بین مهره های ستون فقرات عمل می کند. با افزایش سن این دیسک ضعیف تر شده و آسیب پذیرتر می شود. گاهی اوقات مرکز ژل مانند یک دیسک از طریق پوشش خارجی آن فشار وارد کرده و و بر ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد می کند.حدود 1 نفر از 50 نفر در طول زندگی شان به فتق دیسک مبتلا می شوند. در حدود یک چهارم از آنها علایمی دارند که بیش از 6 هفته طول خواهد کشید.

 

علت: تنگی ستون فقرات
ساییدگی و پارگی طبیعی مهره ها می تواند منجر به تنگی کانال نخاعی شود. این تنگی، تنگی نخاعی نامیده می شود و ممکن است بر روی ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد آورد. تنگی ستون فقرات در بزرگسالان بالای 60 سال شایع تر است.

 

علت: تومورهای نخاعی
در مواردی نادر، سیاتیک ممکن است از تومور در حال رشد در داخل و یا در امتداد نخاع یا عصب سیاتیک به وجود بیاید. همچنان که تومور رشد می کند ممکن است بر روی اعصابی که شاخه ای از طناب نخاعی است فشار وارد آورد.

 

علت: سندرم پیریفورمیس
پیریفورمیس ماهیچه ای است که در عمق باسن جای گرفته. این ماهیچه انتهای ستون فقرات را به بالای استخوان ران و متصل کرده و مستقیما عصب سیاتیک را در بر می گیرد. اگر این عضله دچار اسپاسم شود می تواند بر روی عصب سیاتیک فشار وارد کرده وعلایم تشدید سیاتیک نمایان گردد. سندرم پیریفورمیس در زنان شایع تر است.

 

 

 

کیف پول چاق می تواند پیریفورمیس را شعله ور کند!
ممکن است به نظرتان عجیب و غیرقابل باور بیاید؛ اما یک کیف چاق می تواند سندرم پیریفورمیس را شعله ور کند. این وضعیت بیشتر در مردانی دیده می شود که عادت دارند کیف پولشان را در جیب پشت شلوار بگذارند. نتیجه این کار فشار مزمنی است که بر ماهیچه پیریفورمیس وارد شده و می تواند با گذشت زمان عصب سیاتیک را تحریک کند. برای اجتناب از این درد و عواقب آن، کیف پول را در جیب جلو یا کیف دستی تان بگذارید.

علت: آسیب دیدگی یا عفونت
از علل دیگر سیاتیک التهاب عضلانی، عفونت، یا آسیبهایی مانند شکستگی است. به طور کلی، هر نوع بیماری که موجب تحریک و یا فشرده شدن عصب سیاتیک شود می تواند علایم درد سیاتیک را ظاهر کند. در برخی موارد، به بدون هیچ علت مشخصی میتواند سیاتیک یافت شود.

تشخیص سیاتیک: معاینه
برای تشخیص اینکه سیاتیک دارید یا خیر پزشک از شما می پرسد که دردتان چطور شروع شده و محل دقیق آن کجاست؟ ممکن است از شما خواسته شود چمباتمه بزنید، روی پاشنه و انگشتان پا راه بروید و یا پای خود را بدون خم شدن زانو بالا بیاورید. این تست های عضلانی می تواند به پزشک شما کمک کند تا تحریک شدگی سیاتیک را در شما تعیین کند.

 

 

تشخیص سیاتیک: تصویربرداری
پزشک شما ممکن است آزمایشات تصویربرداری مانند اح-آر-آی تجویز کند تا اطلاعات بیشتری در مورد محل و علت عصب تحریک شده بدست آورد. در ام-آر-آی همترازی دیسک های مهره ای، رباط ها و ماهیچه ها مشخص می شود. سی تی اسکن با استفاده از ماده حاجب نیز می تواند یک عکس مفید از طناب نخاعی و اعصاب را فراهم کند. تعیین علت سیاتیک می تواند به هدایت روند درمان کمک کند. تصویربرداری با اشعه ایکس به تشخیص ناهنجاری های استخوانی کمک می کند اما نمی تواند مشکلات عصبی را پیدا کند.

عوارض مربوط به سیاتیک
اگر شما دچار از دست دادن کنترل مثانه یا روده شده اید، با دکتر خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه ای از یک اورژانس پزشکی باشد که نیاز به عمل جراحی جهت جلوگیری از صدمه دائمی دارد. خوشبختانه این عارضح بسیار نادر است. اغلب موارد سیاتیک در عرض چند روز یا چند هفته از بین میرود و باعث هیچ ضرر پایداری نمیشود.

تسکین سیاتیک: یخ و گرما
مراحلی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید و درد سیاتیک خود را تسکین دهید.: گذاشتن حوله گرم یا کیسه یخ میتواند مفید باشد. اعمال گرما یا یخ به مدت 20 دقیقه هر دو ساعت باید انجام شود. به تجربه درخواهید یافت که کدامیک برای شما منفعت بیشتری دارد و یا اینکه متناوبا از سرما و گرما استفاده کنید.

تسکین سیاتیک: دارو
مصرف مسکن های بدون نسخه می تواند به تسکین کوتاه مدت درد سیاتیک کمک کنند. استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs ) مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در تسکین درد موثرند. پزشک شما ممکن است با تزریق های استروئیدی التهاب را کاهش دهد.

 

 

تسکین سیاتیک: حرکات کششی
در حالی که سیاتیک شما در حال بهبود است، سعی کنید خودتان را فعال نگه دارید. حرکت واقعا می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد که چگونه به آرامی، حرکات کششی عضلات همسترینگ و پایین کمر را انجام دهید. با توجه به وضعیت پزشکی شما، برخی ورزش ها ممکن است توصیه نشود. پزشک شما ممکن است راه رفتن کوتاه مدت را توصیه کند.

تسکین سیاتیک: تزریق
در موارد شدید، پزشک ممکن است تزریق استروئید به ناحیه ستون فقرات را به منظور کاهش التهاب توصیه کند. در این روش تزریق، دارو مستقیما به منطقه اطراف عصب سیاتیک هدایت می شود.

 

تسکین سیاتیک: جراحی
اگر سیاتیک ناشی از فتق دیسک باشد و پس از 4 تا 6 هفته درد همچنان ادامه یابد، جراحی می تواند یکی از گزینه های درمان باشد. جراح بخشی ازدیسک فتق را برای از بین بردن فشار بر روی عصب سیاتیک حذف میکند. در حدود 90 درصد از بیماران پس از این عمل جراحی بهبود حاصل می کنند. سایر اعمال جراحی درد سیاتیکی که ناشی از تنگی کانال نخاعی است را تسکین می دهند.

توانبخشی سیاتیک
پس از عمل جراحی کمر، معمولا از رانندگی، بلند کردن اجسام، یا خم شدن به جلو برای حدود یک ماه باید جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به شما در تقویت عضلات کمر توصیه کند. هنگامی که بهبودی کامل خود را بدست آوردید، یک فرصت عالی است تا شما به عقب بر گردید و به همه فعالیت های عادی خود ادامه دهید.

 

 

طب مکمل
شواهدی وجود دارد که طب سوزنی، ماساژ، یوگا، و تنظیمات کایروپراکتیک می تواند درد پایین کمر را تسکین دهد. اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا تعیین کند که آیا این درمان ها برای سیاتیک مفید است یا خیر.

پیشگیری از سیاتیک
اگر شما یک بار سیاتیک داشته باشید، شانس بازگشت وجود خواهد داشت. اما شما می توانید اقداماتی به منظور کاهش احتمالی آن انجام دهید: • ورزش منظم • حفظ حالت مناسب بدن • خم شدن از ناحیه زانوها به هنگام بلند کردن اجسام سنگین این کارها می تواند به شما در جلوگیری از آسیب به مهره های کمر که ممکن است منجر به سیاتیک شود کمک کند.


چندین باور نادرست درمورد ایدز و HIV

آیا می‌دانستید در حال حاضر 33 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به HIV هستند؟
حدود 30 سال است که HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) و ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) در هاله‌ای از باورهای نادرست و سوءتفاهمات قرار گرفته است. در برخی موارد، این تفکرات نادرست موجب بروز رفتارهایی شده که منجر به ابتلای افراد بیشتری به این بیماری گشته است. با اینکه هنوز سوالات بیشماری درمورد این بیماری بدون پاسخ مانده‌اند، اما محققان اطلاعات بسیار زیادی درمورد آن کسب کرده‌اند. در زیر به 10 مورد از نادرست‌ترین باورها درمورد بیماری ایدز و ویروس HIV اشاره می‌کنیم.

hhh876 چندین باور نادرست درمورد ایدز و HIV
1. با بودن کنار افراد مبتلا به HIV من هم دچار آن می‌شوم.
شواهد نشان می‌دهد که HIV از طریق تماس، اشک، عرق با بزاق دهان منتقل نمی‌شوند. ویروس HIV از طرق زیر منتقل نمی‌شود:

•بغل کردن، بوسیدن یا دست دادن با فرد مبتلا به HIV مثبت
• تنفس هوای یکسان با فرد مبتلا به HIV مثبت

• استفاده از وسایل غذاخوری مشترک با فرد مبتلا به ویروس HIV مثبت
• تماس با سطح توالت فرنگی یا دستگیره در بعد از فرد مبتلا به HIV مثبت
• نوشیدن از چشمه آب یکسان
• استفاده از تجهیزات ورزشی مشترک در باشگاه ورزشی
از طریق خون آلوده، مایع منی، ترشحات واژن یا شیر مادر آلوده می‌توانید به این بیماری مبتلا شوید.

2. حتی از پشه‌ها هم می‌تواند ویروس HIV بگیرم.
ازآنجاکه ویروس HIV از طریق خون منتقل می‌شود، بسیاری نگران این هستند که از طریق گزش حشرات موذی هم به این ویروس مبتلا شوند. اما تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام گرفته که هیچیک این باور را تایید نمی‌کنند — حتی در مناطقی که پر از پشه و موارد HIV است. وقتی حشرات ما را می‌گزند، خون فردی که قبلاً گزیده‌اند را وارد فرد بعدی نمی‌کنند. همچنین ویروس HIV مدت بسیار کوتاهی در بدن حشرات زنده می‌ماند.

3. من مبتلا به HIV مثبت هستم. زندگی من تمام شده است.
در سالهای اولیه پدیدار شدن این بیماری، میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن بسیار بالا بود. اما امروزه با استفاده از داروهای ضدرتروویروسی به افراد مبتلا به HIV مثبت و حتی افراد مبتلا به ایدز کمک می‌کند سال‌های طولانی‌تری را زندگی عادی داشته باشند.

 

4. نیازی نیست نگران ابتلا به HIV باشم. داروهای جدید کمکم می‌کنند.
بله، داروهای ضدرتروویروسی بسیار پیشرفت کرده و جان بسیاری از مبتلایان به HIV مثبت را طولانی‌تر کرده‌اند اما بسیاری از این داروها گران هستند و عوارض‌جانبی جدی به دنبال دارند. و البته هیچکدام از آنها درمان قطعی این بیماری به شمار نمی‌روند. همچنین بسیاری از گونه‌های این ویروس نسبت به این درمان‌ها مقاومت نشان می‌دهند.

 

5. ایدز نسل‌کشی است.
در یک تحقیق حدود 30 درصد از نژاد امریکایی-افریقایی‌ها و لاتین‌ها این دیدگاه خود را منعکس کردند که HIV یک سیاست دولتی برای کشتن اقلیت‌ها بوده است. اما درصد بالای ابتلای این گروه می‌تواند تاحدی بخاطر مراقبت‌های بهداشتی ضعیف‌تر آنها باشد.

6. من همجنس‌باز نیستم و از موادمخدر تزریقی استفاده نمی‌کنم پس هیچوقت به HIV مبتلا نمی‌شوم.
اکثر مردها بخاطر ارتباط با جنس موافق خود یا استفاده از موادمخدر تزریقی به HIV مبتلا می‌شوند اما حدود 16 درصد از مردها و 78 درصد از زنان از طریق ارتباط با جنس مخالف است که دچار این ویروس می‌شوند.

7. اگر تحت درمان باشم نمی‌توانم HIV را به کسی منتقل کنم.
وقتی درمان‌های HIV موثر واقع می‌شوند، می‌توانند میزان ویروس در خونتان را تا جایی پایین بیاورند که در آزمایشات خون مشخص نشوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس هنوز در قسمت‌های مختلف دیگر بدن پنهان شده است. به همین دلیل بهتر است در ارتباطات جنسی خود محافظه‌کار باشید تا فرد دیگری را به این ویروس مبتلا نکنید.

8. می‌توانم بفهمم همسرم مبتلا به HIV مثبت هست یا خیر.
ممکن است سالها بدوم اینکه هیچ علائمی داشته باشید مبتلا به ویروس HIV باشید. تنها راه فهمیدن ابتلای خودتان یا همسرتان این است که آزمایش HIV بدهید.

 

9. من و همسرم هر دو مبتلا به HIV هستیم، پس هیچ دلیلی برای مراقبت‌های جنسی نداریم.
رابطه‌جنسی ایمن — استفاده از کاندوم — می‌تواند از هر دو شما دربرابر قرارگیری در معرض سایر گونه‌های HIV محافظت کند.

 

10. با رابطه‌جنسی دهانی نمی‌توان به HIV مبتلا شد.
درست است که رابطه‌جنسی دهانی بسیار ایمن‌تر از سایر انواع روابط جنسی است اما با داشتن رابطه‌جنسی دهانی با فردی که مبتلا به HIV مثبت است می‌توانید به این ویروس مبتلا شوید. حتماً برای انجام رابطه‌جنسی دهانی از کاندوم استفاده کنید.


زمان مناسب برای تست بارداری

دقت داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه دقیق تر تست خانگی بارداری از طریق ادرار، زمان استفاده از تست بسیار اهمیت دارد. به طور کلی می توان گفت بیشتر تست های خانگی نتیجه دقیقشان را حداقل یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی می دهند.
ba2225 زمان مناسب برای تست بارداری
پیشرفت سطح بهداشت و سلامت کشور یکی از بزرگ ترین هدیه های علم پزشکی امروزی است. در زمان های قبل، نداشتن آگاهی علمی و همچنین کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی باعث می شد گاهی زنان با گذشت سه ماه یا بیشتر از شروع بارداری، از آن مطلع نباشند.

اما امروزه دسترسی به انواع راه های پیشگیری از بارداری و از طرف دیگر وجود آزمایشات و تست های تشخیص بارداری، به زن و شوهر این امکان را می دهد که با داشتن بارداری های برنامه ریزی شده و نیز کنترل صحیح بارداری، از خطرات تهدیدکننده سلامت خانواده در امان باشند.

آیا می دانید تست های تشخیص بارداری چگونه عمل می کنند؟
تست های بارداری امروزی بر اساس تعیین مقدار هورمون گونادوتروپین جفتی انسان یا همان (hCG) عمل می کنند. این هورمون دقیقا بعد از جایگزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم ترشح می شود و نقش بسیار مهم در حمایت از بارداری و سلامت جنین بر عهده دارد. این هورمون با تحریک ترشح هورمون های پروژسترون و استروژن ایفای نقش می کند.

دو نوع تست تشخیص بارداری اصلی وجود دارد:  تست ادراری و تست خونی.

تست ادراری می تواند علاوه بر مرکز درمانی در خانه نیز انجام شود. بیشتر خانم ها با مشاهده تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری، اول از همه این تست خانگی را انتخاب می کنند که روشی راحت و سریع است. این تست خانگی بارداری را می توانید از داروخانه بخرید.

دقت داشته باشید دستورالعمل استفاده از این تست ها را به دقت مطالعه کنید تا نتیجه ی به دست آمده نتیجه ای دقیق باشد. در ادامه لازم است شما نتیجه ی این تست را به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم تست های قطعی تر تشخیص بارداری برای شما انجام شود.

تست های خونی روش دیگری هستند که قطعا توسط پزشک انجام می شوند. بدون شک موارد مصرف آنها کمتر از تست های ادراری است، چون همانطور که گفتم بیشتر خانم ها ابتدا از تست ادراری استفاده کرده و در صورت لزوم برای تست خونی مراجعه می کنند.

دقت تست خونی در تشخیص بارداری بالاتر از تست ادراری بوده و حتی شش تا هشت روز بعد از تخمک گذاری نیز می تواند به کار برود. البته همانطور که می دانید نتیجه ی این تست چند روز بعد به دست شما خواهد رسید.

 

چه زمانی باید این تست ها را انجام داد و چه قدر دقیق هستند؟
دقت داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه دقیق تر تست خانگی بارداری از طریق ادرار، زمان استفاده از تست بسیار اهمیت دارد. به طور کلی می توان گفت بیشتر تست های خانگی نتیجه دقیقشان را حداقل یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی می دهند، یعنی دقیقا دو هفته بعد از تخمک گذاری.

پس از روز اول تاخیر در بارداری حداقل یک هفته صبر کنید و بعد تست را انجام دهید. اگر صبح و بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب این تست را انجام دهید، نتیجه آن دقیق تر خواهد بود، زیرا ادرار در این زمان غلیظ تر است.

البته برخی تست های بارداری از بقیه حساس تر و دقیق تر هستند. این تست ها قادر هستند افزایش هورمون hCG را حتی چهار تا هفت روز بعد از لانه گزینی تخم در رحم تشخیص دهند. اما دقت داشته باشید که اگر این تست را خیلی زود انجام دهید، حتی اگر از یک تست خوب هم استفاده کنید، سطح هورمون hCG آنقدر بالا نخواهد بود که تشخیص داده شود. پس نتیجه تست بارداری به خطا منفی گزارش خواهد شد و ممکن است نتوانید اقدامات لازم بعدی برای مراقبت از خود و تضمین سلامت فرزندتان را که از همان روزهای اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به عمل آورید.

دقت تست های خانگی حدود 97 درصد گزارش شده است. البته به طور قطع تست خونی دقیق تر خواهد بود، اما به هر حال در برخی موارد احتمال خطا در هر دو تست وجود دارد.

به طور کلی می توان گفت دقت تست های خانگی به عوامل زیر بستگی دارد:
- زمان تخمک گذاری در دوره قاعدگی و اینکه چه زمانی لانه گزینی تخم صورت گرفته باشد

- چه مدت بعد از بارداری تست انجام شده است

- دقت موقع انجام تست و دستورالعمل های درج شده بر روی آن
- میزان دقت و کیفیت خود تست بارداری که از داروخانه تهیه شده است.


غذاهای مفید برای فصل امتحانات

ماهی با دارا بودن امگا 3 از بهترین دوستان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه است. یک ماده غذایی پر انرژی و سبک که در مقایسه با گوشت قرمز و سایر پروتئین‌ها ارزش بالاتری دارد. امگا 3 از مهم‌ترین چربی‌های لازم برای سلول‌های مغزی و فعالیت‌های آن‌هاست.

he2569 غذاهای مفید برای فصل امتحانات
امگا 3 موجود در ماهی‌ها، ویتامین‌های موجود در حبوبات و سبزی‌جات، مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و آب از مواد غذایی مفید برای سلول‌های مغزی و فعالیت‌های آن‌ها هستند.ما برای انجام تمام کارها انرژی مصرف می‌کنیم؛ مثلاً راه رفتن، رانندگی کردن، ورزش کردن، درس خواندن و هر فعالیت دیگری. تفاوت در نوع انرژی مصرفی و اندام‌های مصرف‌کننده این انرژی است؛ مثلاً به نظر شما بالا بردن یک وزنه 20 کیلویی از 4 طبقه یک ساختمان انرژی بیشتری احتیاج دارد یا حل کردن یک س?ال ریاضی در المپیاد ریاضیات جهانی؟ فکر کنید هر دو فعالیت هم 15 دقیقه طول بکشد.

 

خب قطعاً بالا بردن وزنه 20 کیلویی انرژی بیشتری احتیاج دارد اما برای حل مسئله ریاضی، تمرکز و دقت بسیار بالایی لازم است. پس چیزی که برای حل مسئله ریاضی و درس خواندن لازم است چیزی فراتر از انرژی است و با خوردن یک غذای چرب و صرفاً پُرکالری حل نمی‌شود.

 

غذاهایی به نام غذاهای تقویت‌کننده مغز وجود دارند که مصرف آن‌ها هوشیاری، تمرکز و دقت فعالیت‌های ذهنی را افزایش خواهد داد. برخی از آن‌ها کوتاه اثرند و برای رسیدن به تأثیرات باید زمان دقیق مصرف آن‌ها را بدانیم و برخی دیگر را باید به برنامه غذایی‌مان وارد کنیم تا در طولانی‌مدت به تأثیرات آن‌ها برسیم.

 

 

 

3 ماده غذایی طبیعی برای تقویت کوتاه مدت فعالیت‌های ذهنی
1- قهوه
قهوه یک نوشیدنی بسیار خوب برای تقویت ذهن است. مصرف روزانه یک تا 2 فنجان می‌تواند باعث افزایش سطح هوشیاری و دقت شود؛ اما توجه داشته باشید اگرچه مصرف قهوه برای دفعات اول و یا با فواصل زمانی طولانی‌ مدت این تأثیر را بر مغز گذاشته و باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود، اگر شما در مصرف آن زیاده‌روی کنید و هر روز و هر دم به فکر نوشیدن قهوه باشید، نه تنها تأثیر اولیه را نخواهد داشت، با ایجاد خستگی و بی‌حالی مشکل شما را بیشتر هم می‌کند. پس فراموش نکنید قهوه مثل یک شمشیر دو لبه است. هیچ‌وقت آن را دوست صمیمی خود ندانید.

 

2-کربوهیدرات‌های باکیفیت برای افزایش تمرکز
سعی کنید قبل از امتحان یک میان‌وعده کربوهیدراتی کوچک بخورید. مثل یک بیسکویت سبوس‌دار و یک لیوان آب پرتقال. این میان‌وعده قندخون شما را تنظیم می‌کند و با تامین تغذیه مغزی تمرکز لازم برای امتحان را افزایش می‌دهد. هیچ‌وقت با معده خالی به جلسه امتحان نروید.
از طرفی، معده‌ی کاملا پر هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مثلاً زمانی که شما یک وعده غذایی سنگین مثلاً یک بشقاب پر ماکارونی میل کرده و سر جلسه امتحان حاضر شوید. در این شرایط مغز با اطلاع از حضور این همه غذا در معده دستور به افزایش جریان خون به دستگاه گوارش را می‌دهد تا هضم و جذب مواد غذایی صورت گیرد. پس قطعاً از جریان خون مغزی و قدرت واقعی مغز در فعالیت‌های ذهنی هم کاسته خواهد شد. خواب‌آلودگی به دنبال صرف وعده غذایی سنگین هم که جای خود را دارد. پس در انتخاب این میان‌وعده هم دقت کنید.

3- گلوکز برای حافظه
همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی ما سه جزء اصلی دارد. کربوهیدرات (قند)، پروتئین و چربی. این ترکیبات بعد از ورود به بدن و هضم و جذب به ترکیبات ریزتر و قابل‌جذب خود تبدیل شده و به سلول‌های بدن ارائه می‌شوند. سلول‌ها هم از آن‌ها برای تغذیه خود استفاده می‌کنند. مسئله آنجاست که یک دسته از سلول‌های بدن ما فقط و فقط قندها را غذای خود می‌دانند. آن هم گلوکز را! آن‌ها همان سلول‌های مغزی هستند که برای فعالیت خود فقط و فقط از قند استفاده می‌کنند.

 

پس چرا گفتیم قبل امتحان کربوهیدرات پیچیده مثل بیسکویت سبوس‌دار بخورید و نگفتیم قند یا شکلات؟
تنظیم قندخون ما با هورمونی به نام انسولین انجام می‌شود. قندخون بالا ترشح انسولین را افزایش می‌دهد و این انسولین سعی در کاهش سطح قندخون دارد. اگر ما یک شکلات یا چند حبه قند و یا هر نوع دیگری از قند ساده را مصرف کنیم، قندخون ما سریعاً افزایش پیدا می‌کند. سریعاً انسولین را تحریک می‌کند و انسولین هم به سرعت افزایش قندخون را سرکوب کرده و قند دوباره افت می‌کند. خب حالا فکرش را بکنید! قندخون چند دقیقه بعد از شروع امتحان افت می‌کند؛ اما کربوهیدرات‌های پیچیده و پر فیبر مثل همان بیسکویت سبوس‌داری که گفتیم این‌طور نیستند. قندخون را آرام‌آرام بالا می‌برند و انسولین هم آرام‌آرام تحریک شده و قند را تنظیم می‌کند. بدون اینکه باعث افت قندخون شود.

 

 

 

و حالا مواد غذایی که فواید طولانی مدت برای تقویت فعالیت‌های ذهنی دارند:
1- سبزیجات و حبوبات
ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B6 و B12 نقش بسیار مهمی در حفظ فعالیت‌های ذهنی و تقویت سیستم عصبی مرکزی دارند. این ویتامین‌ها باعث تقویت حافظه و هوشیاری می‌شوند. درست است که این ویتامین‌ها را به راحتی می‌توان با خوردن یک مولتی‌ویتامین دارای B6 و B12 تامین کرد؛ اما خوردن منابع غذایی طبیعی آن می‌تواند مفیدتر باشد. اسفناج، کلم بروکلی و لوبیاها از منابع غنی این ویتامین‌ها هستند که علاوه بر آن دارای آهن، فیبر بالا و ویتامین‌ها و املاح دیگری هم هستند.

 

2- ماهی
ماهی با دارا بودن امگا 3 از بهترین دوستان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه است. یک ماده غذایی پر انرژی و سبک که در مقایسه با گوشت قرمز و سایر پروتئین‌ها ارزش بالاتری دارد. امگا 3 از مهم‌ترین چربی‌های لازم برای سلول‌های مغزی و فعالیت‌های آن‌هاست. علاوه بر آن ماهی حاوی سطح بالایی از ویتامین‌های B و سلنیوم است که برای فعالیت‌های مغزی و تمرکز ضروری‌اند. برای رسیدن به این تأثیرات ماهی لازم است هفته‌ای 2 تا 3 واحد ماهی مصرف کنید و هر واحد ماهی تنها معادل یک قوطی کبریت ماهی است.

 

3- مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان
مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان با حفاظت از مغز در مقابل آسیب به غشاء سلول‌های عصبی و پیشگیری از دمانس و زوال عقل نقش بسیار مهمی در تقویت هوشیاری، تمرکز و فعالیت‌های ذهنی بر عهده دارند. در این میان میوه‌های تیره‌رنگ مثل توت سیاه، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، سبزیجات برگ‌ سبز و مرکبات مخصوصاً پرتقال و گریپ‌فروت بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را دارا هستند.

 

4- آب
دهیدراتاسیون یعنی کاهش سطح آب بدن از وضیعت طبیعی که اولین و بیش‌ترین تأثیر را بر مغز و سیستم عصبی می‌گذارد. آب در تمام واکنش‌های شیمیایی بدن ما نقش حیاتی دارد. پس سرعت عملکرد سلول‌های مغزی در کاهش آب بدن کاهش پیدا کرده و حتی متوقف می‌شود؛ بنابراین لازم است برای حفظ عملکرد سالم بدن خود روزانه حدود 8 لیوان آب مصرف کنیم. دقت داشته باشید منظورمان از آب، آب خالص است و نوشیدنی‌هایی مثل چای، آب‌میوه‌ها و نوشابه‌ها هرگز جایگزین آب خالص نخواهند بود.